X

Indian Vocal Music

By Dr. Awadhesh Pratap Singh Tomer   |   Dr. Harisingh Gour Vishwavidyalaya, Sagar (M.P.)
Learners enrolled: 1256
Course includes detailed and in depth knowledge of Indian Music  Specially Vocal tradition north India of with illustrations supported by traditional Knowledge with modern innovation in music and learning techniques. These topics based on ancient texts and are also relevant to present context.

With a short historical survey of music, course will explore general aspects of classical music including Swar, Raga, Thaat, Geet Gazal, Bhajan, Filmy music, Ravindra Music, Western Music, Music Composition and Music Direction.

Folk Music of north India with special focus on vocal tradition will be a important part of study.  

Important aspect of Indian vocal tradition is Semi Classical Music and its interdependence on Classical and folk music.  

Detailed study and practice of techniques of Swar Sadhana

The course provides basic knowledge of Indian classical vocal Music with Folk, Filmy, Western, Semi classical and other north Indian vocal traditions. It is very important to student learning music directly in UG level as well as senior/ junior student learning music in any other system. It is important for credit seekers as Core/ Elective/ Generic elective as well as non student professionals of other fields and freelance learners of all ages.  

Summary
Course Status : Ongoing
Course Type : Core
Duration : 12 weeks
Start Date : 01 Jul 2022
End Date : 30 Sep 2022
Exam Date : 28 Oct 2022 IST
Enrollment Ends : 15 Sep 2022
Category :
  • Arts
Credit Points : 3
Level : Undergraduate

Page Visits



Course layout

WEEK 1. भारतीय संगीत परिचय, स्वर ज्ञान, भारतीय संगीत लिपि 
WEEK 2. कंठ संस्कार - भाग 1, कंठ संस्कार - भाग 2, कंठ संस्कार - भाग 3
WEEK 3. राग एवं थाट अभ्यास - भाग 1, राग एवं थाट अभ्यास - भाग 2, उत्तर भारतीय शास्त्रीय गायन शैलियाँ - भाग 1
WEEK 4. उत्तर भारतीय शास्त्रीय गायन शैलियाँ - भाग 2, क्षेत्रीय लोक संगीत भाग 1, क्षेत्रीय लोक संगीत भाग 2
WEEK 5  उपशास्त्रीय गायन भाग 1, उपशास्त्रीय गायन भाग 2, उपशास्त्रीय गायन भाग 3
WEEK 6 गीत – परिचय, गीत – अभ्यास , ग़ज़ल- परिचय
WEEK 7 ग़ज़ल- अभ्यास, भजन- परिचय, भजन – अभ्यास
WEEK 8 रवीन्द्र संगीत, फिल्म संगीत एवं आर्केस्ट्रा - भाग 1, फिल्म संगीत एवं आर्केस्ट्रा - भाग 2
WEEK 9 वाद्य वर्गीकरण - भाग 1, वाद्य वर्गीकरण - भाग 2, वाद्य वर्गीकरण - भाग 3
WEEK 10 संगीत शास्त्र - भाग 1, संगीत शास्त्र - भाग 2, संगीत शास्त्र - भाग 3 
WEEK 11 आधुनिक ध्वनि मुद्रण

Books and references

1. कुमार,सुशील; ‘‘हमारा आधुनिक संगीत ’’ 2006, कनिष्क पब्लिकेशन, दिल्ली 

2. कुलश्रेष्ठ, जगदीश सहाय; ‘‘संगीत शास्त्र’’ 1992, संपादक-लक्ष्मी नारायण गर्ग, संगीत कार्यालय, हाथरस

3. गर्ग, प्रभूलाल; ‘‘ संगीत सागर’’, 1983, संगीत कार्यालय, हाथरस

4. गर्ग, लक्ष्मीनारायण; ‘‘निबंध संगीत’’ 1978, संगीत कार्यालय हाथरस

5. चक्रवर्ती ,इंद्राणी ; ‘‘मन तंत्री मन किन्नरी’’ 2004 म.प्र. हिन्दी ग्रंथ अकादमी, भोपाल

6. चैबे, डॉ. सुशील कुमार;  ‘‘संगीत के घरानो की चर्चा’’ 2005, उत्तरप्रदेश हिन्दी ग्रंथ अकादमी, लखनऊ

7. चौधरी, सुभद्रा; ‘‘ भारतीय संगीत में ताल और रूप विधान’’1984, कृष्णा ब्रदर्स, अजमेर

8. चौधरी, सुभद्रा; ‘‘ संगीत संचयन’’1985, कृष्णा ब्रदर्स, अजमेर

9. चौधरी,सुभाष रानी; ‘‘संगीत के प्रमुख शास्त्रीय सिद्धांत’’कनिष्क प्रकाशन, नई दिल्ली 2008

10. तोमर, अवधेश प्रताप सिंह;  संगीत शास्त्र सागर, कृष्णा कम्प्यूटर्स सागर 2012

11. तोमर, अवधेश प्रताप सिंह;  संगीत षास्त्र सरिता, कृष्णा कम्प्यूटर्स सागर 2012

12. तोमर, अवधेश प्रताप सिंह; ‘‘संगीत शास्त्र सुरसरि’’, कृष्णा कम्प्यूटर्स सागर 2012

13. तोमर,राम सिंह; संगीत सुरसरि भाग 2, सुरसरि संगीत प्रकाशन बीना, 2000

14. तोमर,राम सिंह; संगीत सुरसरि भाग 1,संस्करण-2  सुरसरि संगीत प्रकाशन बीना, 2005

15. तोमर,राम सिंह; संगीत सुरसरि भाग 1, रंग मंदिर सस्थान,ग्वालियर 1992

16. देवांगन, तुलसीराम; ‘‘भारतीय संगीत शास्त्र’’ 2010, म.प्र. हिन्दी ग्रंथ अकादमी, भोपाल

17. भातखंडे, विष्णु नारायण; ‘‘ भातखंडे संगीत शास्त्र’’ भाग 1, 2, 3; 1981, 80, 84; संगीत कार्यालय, हाथरस

18. शर्मा, पंकजमाला; ‘‘सामगानः उद्भव, व्यवहार एवं सिद्धांत’’ 1996, कात्यायन वैदिक साहित्य प्रकाशन,  होषियारपुर

19. शुक्ल , आचार्य उत्तमराम; ‘‘भारतीय संगीत’’ टीका प्रोफेसर विद्याराम नागर, 1958, दुर्लभ प्रकाशन मंदिर, मथुरा

20. शर्मा, स्वंतत्र; ‘‘सौन्दर्य रस  एवं संगीत ’’ 2010, अभिनव पब्लिषिंग हाउस, इलाहाबाद

Instructor bio



















Dr. Awadhesh Pratap Singh Tomer

Dr. Harisingh Gour Vishwavidyalaya, Sagar (M.P.)
Dr Tomer is an Assistant professor in Dr. Harisingh Gour Vishwavidyalaya, Sagar from 2013, and completed research in the field of Music Therapy. He is a professional classical vocalist performed on reputed stages in India and abroad. His first public performance was at the age of 4, which was covered by local and national news papers. He is a graded AIR artist and performed on DD national and Urdu. 

He had written 4 books as solo author and many scholarly articles. Many invited lectures and demonstrations go to his credit. Organized many seminars and workshops and one online three days workshop recently. 
Two of his students are doing research under his guidance. 

Course certificate

Online 


MHRD logo Swayam logo

DOWNLOAD APP

Goto google play store

FOLLOW US