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BESC-132: शिक्षा की संरचना एवं प्रबन्धन (Structure and Management of Education)

By Dr Ajay Kumar Singh   |   School of Education, Indira Gandhi National Open University
Learners enrolled: 415
पाठ्यक्रम "शिक्षा का स्वरुप एवं प्रबंधन" न केवल विभिन्न स्तरों, जैसे-विद्यालयी शिक्षा, उच्च शिक्षा और व्यावसायिक शिक्षा, पर शिक्षा के स्वरुप की चर्चा करता है, साथ ही यह भारत में शिक्षा के प्रबंधन में शामिल विभिन्न निकायों और प्रणालियों की रूपरेखा भी प्रदान करता है. पाठ्यक्रम प्रारंभ में शिक्षा के लिए संवैधानिक प्रावधानों, विभिन्न शैक्षिक आयोगों की अनुसंशाओं और शैक्षिक नीतियों पर केंद्रित है। भारत में, शिक्षा भारतीय संविधान की समवर्ती सूची का विषय है, इसलिए शिक्षा के प्रबंधन की जिम्मेदारी केंद्र और राज्य दोनों पर है। इसके पश्चात पाठ्यक्रम प्राथमिक और माध्यमिक स्तर पर विद्यालयी शिक्षा, उच्च शिक्षा और वृत्तिक शिक्षा की संरचना एवं शैक्षिक प्रबंधन पर विस्तार से प्रकाश डालता है । पाठ्यक्रम में साथ ही शैक्षिक प्रबंधन में समकालीन प्रयोगों, रुझानों और हस्तक्षेप जैसे, वैश्वीकरण, अंतर्राष्ट्रीयकरण और निजीकरण, प्रबंधन और गुणवत्ता सुनिश्चित करना, संस्थागत उत्तरदायित्व और स्वायत्तता की भूमिका और शैक्षिक प्रबंधन के लिए सूचना एवं सम्प्रेषण तकनीकी का उपयोग, आदि की चर्चा की गयी है।
Summary
Course Status : Completed
Course Type : Core
Language for course content : Hindi
Duration : 16 weeks
Category :
  • Teacher Education
Credit Points : 6
Level : Undergraduate
Start Date : 30 Jan 2023
End Date :
Enrollment Ends : 15 Mar 2023
Exam Date :

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Course layout

सप्ताह

शीर्षक

सप्ताह-1

शिक्षा के लिए संवैधानिक प्रावधान

सप्ताह-2

शैक्षिक आयोग: एक समालोचना

सप्ताह-3

भारत में शैक्षिक नीतियां

सप्ताह-4

शिक्षा में उभरते मुद्दे और चिंताए

सप्ताह-5

भारत में विद्यालयी शिक्षा: एक अवलोकन 

सप्ताह-6

पूर्व-प्राथमिक और प्रारम्भिक शिक्षा

सप्ताह-7

माध्यमिक और वरिष्ठ माध्यमिक शिक्षा

सप्ताह-8

माध्यमिक स्तर पर व्यावसायिक और तकनीकी शिक्षा

सप्ताह-9

भारत में उच्च शिक्षा: एक परिचय 

सप्ताह-10

महाविद्यालयी और विश्वविद्यालयी शिक्षा

सप्ताह-11

विश्वविद्यालयी स्तर पर तकनीकी और व्यावसायिक शिक्षा

सप्ताह-12

मुक्त एवं दूरस्थ शिक्षा और ऑनलाइन शिक्षा 

सप्ताह-13

वैश्वीकरण, अंतर्राष्ट्रीयकरण और निजीकरण

सप्ताह-14

गुणवत्ता सुनिश्चयन और प्रबंधन

सप्ताह-15

संस्थागत उत्तरदायित्व और स्वायत्तता 

सप्ताह-16

शैक्षिक प्रबंधन के लिए सूचना-सप्रेषण तकनीकी

Instructor bio

Dr Ajay Kumar Singh

School of Education, Indira Gandhi National Open University

Ajay Kumar Singh is presently working in domain of Education policy, Education Entrepreneurship, Leadership and Management in Education. Prior to joining IGNOU, he served as Professor of Education, at Tata Institute of Social Sciences (TISS) Mumbai.  He worked for Sarva Shiksha Abhiyan & Rastriya Madhyamik Shiksha Abhiyan during 2010-15, as Chief Consultant for Ministry of Human Resource & Development. He also had the opportunity to work as Assistant Professor, Faculty of Education at University of Delhi. While working at TISS, he was responsible for implantation of large-scale Education project that is - Connected learning Initiative (CLIx- CLIx Winner of the UNESCO-King Hamad Prize Excellence in the Use of ICTs in Education). He has a long experience in Education Policy, Large Scale Project Management in Education Teachers Education and Systemic Reform. He also worked on Impact of Social Violence on Children Education. He had also been on several expert Committees set up by the Government of India, and State Governments. He was member of National Task force on Curriculum and Pedagogy reform mandated and constituted under RTE act 2009. His books on Media, Itihas aur Hasiye ke log has been awarded by Bhartendu Harishchandra Puraskar by the Ministry of Information & Broadcasting, and his book on Parliamentary Democracy. - “Sansad Samprabhuta aur Uttarloktantra “  was selected for Sansadiya Pustak Puruskar, of the Ministry of Parliamentary affair of Government of India,  2004.




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