X

Guidance and Counselling in Schools

By Dr.Pranab Saikia   |   Krishna Kanta Handiqui State Open University, Guwahati
Learners enrolled: 245

This course is meant for capacity building of school teachers to provide them necessary knowledge, skills and competencies for playing the role of the ‘Teacher Counselor’ in schools. The course is developed in Assamese language which will greatly motivate the school teachers of Assam to participate in the course with confidence and language of their comfort. In this way, the course may prove to be instrumental to fill the gap of professional counselors in government schools by producing ‘Teacher Counsellor’ through this course. The online course includes Twelve Modules with two/three units under each module. A total of thirty-four units. Pedagogy: Learning material will be in the form of e-text, PPTs, Audio-Video Lectures, tutorials. Discussion Forum, 10 MCQs as Self-Assessment Questions per Module.


Summary
Course Status : Upcoming
Course Type : Core
Language for course content : Assamese
Duration : 12 weeks
Category :
  • Teacher Education
Credit Points : 4
Level : Undergraduate
Start Date : 01 Jan 2025
End Date :
Exam Date :

Page Visits



Course layout

S. No.

Title of the Sessions

Week

1.

মডিউল I: নিৰ্দেশনাৰ এক চমু পৰিচয় 

অধ্যায় ১: নিৰ্দেশনাৰ ধাৰণা আৰু প্ৰকৃতি

অধ্যায় ২: বিদ্যালয়ত নিৰ্দেশনাৰ গুৰুত্ব


     সপ্তাহ-১

2.

মডিউল II: বিদ্যালয়ত নিৰ্দেশনা

অধ্যায় ৩: বিদ্যালয়সমূহত নিৰ্দেশনা সেৱা

অধ্যায় ৪:বিদ্যালয়ত পৰামৰ্শদাতা হিচাপে শিক্ষক

অধ্যায় ৫: বিদ্যালয়ত দলীয় নিৰ্দেশনা 



সপ্তাহ-

3.

মডিউল - III: পৰামৰ্শদানৰ প্ৰক্ৰিয়া 

অধ্যায় ৬: পৰামৰ্শদানৰ পৰিচয়

অধ্যায় ৭: শিক্ষকৰ বাবে পৰামৰ্শদানৰ দক্ষতাসমূহ

অধ্যায় ৮: পৰামৰ্শদান প্ৰক্ৰিয়াৰ এক আভাস 



সপ্তাহ -

4.

মডিউল - IV: বিকাশ আৰু সমাযোজনৰ বাবে নিৰ্দেশনা

অধ্যায় ৯: মানৱ বিকাশ আৰু সমাযোজন

অধ্যায় ১০: অভিযোজিত আৰু অ- অভিযোজিত আচৰণৰ বৈশিষ্ট্য

অধ্যায় ১১: বিকাশ আৰু সমাযোজনৰ সুচলকৰণ



সপ্তাহ 

5.

মডিউল - V: কেৰিয়াৰৰ বিকাশ  

অধ্যায় ১২: কেৰিয়াৰ বিকাশৰ এটি আভাস 

অধ্যায় ১৩: শিক্ষাৰ্থীৰ বাবে কেৰিয়াৰ নিৰ্দেশনা 

অধ্যায় ১৪: ছাত্ৰীৰ বাবে কেৰিয়াৰ বিকাশ 



সপ্তাহ -

6.

মডিউল - VI: কেৰিয়াৰ বিকাশৰ কৌশল 

অধ্যায় ১৫: কেৰিয়াৰ সম্পৰ্কিত তথ্য, নিৰ্দেশনা আৰু পৰামৰ্শদান 

অধ্যায় ১৬: নতুন যুগত কেৰিয়াৰ গঢ়িবলৈ সুযোগৰ সন্ধান  

অধ্যায় ১৭: কেৰিয়াৰ সম্পৰ্কিত তথ্যৰ উৎস আৰু তাৰ সংগ্ৰহ


  সপ্তাহ -

7.

মডিউল - VII: নিৰ্দেশনাৰ কাৰ্য সঞ্চালন 

অধ্যায় ১৮: নিৰ্দেশনামূলক কাৰ্যসূচীৰ পৰিকল্পনা আৰু আয়োজন 

অধ্যায় ১৯: আৰ্থ-সামাজিকভাৱে পিছপৰা শিক্ষাৰ্থীৰ বাবে নিৰ্দেশনামূলক 

                       কাৰ্যসূচীৰ পৰিকল্পনা আৰু আয়োজন 

অধ্যায় ২০: নিৰ্দেশনা আৰু পৰামৰ্শদানৰ মূল্যায়ন



সপ্তাহ 

8.

মডিউল - VIII: বিশেষভাৱে সক্ষম শিশুৰ বাবে নিৰ্দেশনা

অধ্যায় ২১: শাৰীৰিকভাৱে অক্ষম শিশুৰ বাবে নিৰ্দেশনা আৰু পৰামৰ্শদান

অধ্যায় ২২: বৌদ্ধিকভাৱে অক্ষম শিশুৰ বাবে নিৰ্দেশনা আৰু পৰামৰ্শদান

অধ্যায় ২৩: শিকনৰ অক্ষমতা থকা শিশুৰ বাবে নিৰ্দেশনা আৰু পৰামৰ্শদান



সপ্তাহ 

9.

মডিউল - IX: নিৰ্দেশনা আৰু পৰামৰ্শদানৰ মূল্যায়ন আৰু স্বৰূপ নির্ধাৰণ -

অধ্যায় ২৪: নিৰ্দেশনা আৰু পৰামৰ্শদানত মনোবৈজ্ঞানীক অভীক্ষাৰ প্ৰয়োগ

অধ্যায় ২৫: নিৰ্দেশনা আৰু পৰামৰ্শদানৰক্ষেত্ৰত গুণগত মূল্যায়ন

অধ্যায় ২৬: বুদ্ধিৰ আভাস আৰু ইয়াৰ মূল্যায়ন



সপ্তাহ 

10.

মডিউল - X: নিৰ্দেশনা আৰু পৰামৰ্শদানৰ মূল্যায়ন আৰু স্বৰূপ নির্ধাৰণ২ 

অধ্যায় ২৭: আগ্ৰহ, প্ৰৱণতা আৰু কৃতিত্বৰ মূল্যায়ন 

অধ্যায় ২৮: পৰামৰ্শদানৰ বাবে ব্যক্তিত্বৰ মূল্যায়ন

অধ্যায় ২৯: সৃষ্টিশীলতা আৰু ইয়াৰ মূল্যায়নৰ এটি  আভাস  



সপ্তাহ১০ 

11.

মডিউল – XI: নিৰ্দেশনা আৰু পৰামৰ্শদানৰ ক্ষেত্ৰত প্ৰধান চিন্তনীয় বিষয়সমূহ

অধ্যায় ৩০: বিভিন্ন প্ৰকাৰৰ পৰামৰ্শদানত প্ৰধান চিন্তনীয় বিষয়সমূহ 

অধ্যায় ৩১: সংকটকালীন পৰামৰ্শদানত প্ৰধান চিন্তনীয় বিষয়সমূহ


   সপ্তাহ১১ 

12.

মডিউল - XII: মানসিক স্বাস্থ্য আৰু জীৱন দক্ষতাৰ বিকাশ 

অধ্যায় ৩২: মানসিক স্বাস্থ্য আৰু সুস্থতাৰ বিকাশ  

অধ্যায় ৩৩: শিক্ষাৰ্থীৰ জীৱন-দক্ষতাৰ বিকাশ

অধ্যায় ৩৪: সাংস্কৃতিক বৈচিত্ৰ্য আৰু সমাযোজনৰ ব্যৱস্থাপনা


 সপ্তাহ১২

Books and references

Agarwal,J.C (2005). Career Information in Career Guidance. Doaba, Delhi.

Bhatia, K.K (2009). Principles of Guidance and Counselling. Kalyani Publishers, New Delhi.

Dave, Indu. (1983). The Basic Essentials of Counselling. Sterling Publishers, New Delhi.

Hughes, P. M. (2014). Guidance and Counselling in schools: A Response to change. Elsevier.

Lutomia, G., & Sikolia, L. (2002). Guidance and counselling in schools and colleges. Uzima Publishing House.

Super, D.E. Schmdt. (1962). Appraising Vocational Fitness by means of Psychological Testing. Harper & Rows, New York.

Suri, S.P. & Sodhi, T.S.(1997). Guidance and Counselling, Bawa Publications, Patiala.


Instructor bio

Dr.Pranab Saikia

Krishna Kanta Handiqui State Open University, Guwahati

1) Dr. Pranab Saikia is presently working as Associate Professor in Education in Krishna Kanta Handiqui State Open University, Guwahati, Assam. Presently he is the Director (i/c), Indira Miri School of Education & Director (i/c), Internal Quality Assurance Cell of the University. After graduating with honours in Education from the North Lakhimpur College under Dibrugarh University, he obtained his Masters degree, M,Phil and Ph.D all in the field of Education. Dr. Saikia also did his B.Ed degree under IGNOU. He started his teaching career as a Lecturer in Post Graduate Teachers’ Training College, Lakhimpur, Assam from 1st August, 2006. He has a vast experience of working as a teacher in higher education across the north-eastern states of Arunachal Pradesh, Tripura and Assam. He has the diverse academic and administrative experience of working as Nodal Officer of UGC Community College, Coordinator of KKHSOU Study Centre, Nodal Officer of All India Survey of Higher Education, Editor of a peer-reviewed journal, Principal Coordinator of the D.El.Ed. Programme and the Project Implementing Officer of Assamese Children’s Literature Project, sponsored by Govt. of Assam. He conducted many national seminars/workshops funded by UGC, New Delhi, ICSSR, New Delhi and NCW, New Delhi. He conducted many programmes on life skills, legal awareness for girls and gender equity programmes for college students in collaboration with RGNIYD, Tamil Nadu and NCW, New Delhi. He conducted major research projects which were funded by ICSSR, New Delhi and CEMCA, New Delhi. Presently, he is a member of the Academic Council, Research Council and many other important bodies of the University. Dr. Saikia has also been nominated by Govt. of Assam as a Member of the State Focus Group (Alternative Schooling) for the development of State Curriculum Framework as per NEP 2020. 2) Dr. Indrani kalita is serving as an Assistant Professor in Krishna Kanta Handiqui State Open University, Guwahati, Assam since January 1, 2015. She also served as an Academic Consultant in KKHSOU from March 1, 2013 to December 31, 2014. Prior to joining KKHSOU, she served as a Lecturer in Anita Baruah Sarmah College of Education and Lecturer in R. J Degree College. She was awarded the Ph.D. Degree by Gauhati University in 2019 for the thesis entitled “A Study on Learning Difficulties in Mathematics Among the Students of Upper Primary Government Schools of Kamrup Metro Area of Assam. She authored four books for B.Ed. Course under Gauhati University and Bodoland University entitled “Educational Psychology and Guidance and Counseling”, “Foundations of Education”, Teacher Education and Environmental Education (in Assamese) published by Mani Manik Prakash, Panbazar Guwahati in 2013, 2019 and 2020 respectively. In addition to these she has published a number of articles in regional, national and international Journals, edited volumes, seminar proceedings etc.




MHRD logo Swayam logo

DOWNLOAD APP

Goto google play store

FOLLOW US