X

Workplace Skills for 21st Century Learners (21वीं सदी के शिक्षार्थियों के लिए कार्यस्थल कौशल)

By Prof. Gagan Singh, Prof. Jeetendra Pande, Dr. Gopal Datt and Dr. Megha Pant   |   Uttarakhand Open University, Haldwani
Learners enrolled: 120

आज के तेजी से बदलते प्रौद्योगिकी-संचालित कार्यस्थल वातावरण में, यह अनिवार्य हो गया है कि शिक्षार्थी खुद को इन बदलावों के अनुरूप ढाले। हमारे लिए यह भी आवश्यक है कि उद्योगों / नियोक्ता की आवश्यकताओं के अनुरुप कार्यस्थल क्षमताओं एवं कौशल विकास को सशक्त करने पर जोर दिया जाए। यह पाठ्यक्रम, "21वीं सदी के शिक्षार्थियों के लिए कार्यस्थल कौशल" शिक्षार्थियों के उद्यमशील कौशल, नवोन्मेषी दृष्टिकोण, डेटा विश्लेषण तकनीकों, व्यावसायिक विकास, पर्यावरणीय जागरूकता, आलोचनात्मक सोच, और भावनात्मक बुद्धिमत्ता जैसे पहलुओं को विकसित करने पर केंद्रित है।

इस पाठ्यक्रम का उद्देश्य शिक्षार्थियों में कार्यस्थल दक्षताओं, एवं व्यक्तिगत विकास के साथ-साथ व्यापक कौशल संग्रह को विकसित करना है, जिससे कि शिक्षार्थियों को आधुनिक कार्यस्थलों की जटिल चुनौतियों और अवसरों के साथ सटीक तालमेल बैठाने, एवं भविष्य में सफलता प्राप्त करने के लिए एक सशक्त उपकरण के रुप में उपयोग किया जा सके।

इस पाठ्यक्रम में विभिन्न कार्यस्थल कौशलों के समावेशन का प्रयास किया गया है, जैसे- उद्यमशील मानसिकता, व्यावसायिक जीवन में कौशल-विकास के लिए के लिए एआई का उपयोग, उन्नत डेटा विश्लेषण और दृश्यांकन, परियोजना और संसाधन प्रबंध, व्यावसायिक विकास और आजीवन अधिगम, व्यक्तिगत वित्तीय प्रबंधन के लिए कौशल, आलोचनात्मक सोच और नवाचार, सामाजिक कौशल और संबंध, वैश्विक नागरिकता और सांस्कृतिक जागरूकता, पर्यावरणीय जागरूकता और संवेदनशीलता, स्वास्थ्य और समग्र कल्याण, आध्यात्मिक और भावनात्मक बुद्धिमत्ता, आदि। 

यह पाठ्यक्रम सभी शिक्षार्थियों हेतु अति महत्वपूर्ण है। इसको, विशेषकर कार्यरत पेशेवर (Working Professionals) सभी पाठ्यक्रमों के अंतिम वर्ष के शिक्षार्थियों हेतु कार्यस्थल कौशल और क्षमताओं की एक विस्तृत श्रृंखला के साथ संरचित किया गया है। हमारा विश्वास है कि इस पाठ्यक्रम को सफलतापूर्वक पूर्ण करने के बाद शिक्षार्थी आवश्यक कौशल, ज्ञान, और आत्मविश्वास से सुसंपन्न होंगे, जो उन्हें आधुनिक कार्यस्थल में उत्कृष्टता प्राप्त करने हेतु सक्षम बनाएगा। उम्मीद करते हैं कि शिक्षार्थी उपयुक्त प्रभावी कार्यस्थल कौशल का प्रदर्शन करने, सहकर्मियों के साथ प्रभावी सहयोग करने, समस्याओं का विश्लेषण और नवाचारी समाधान विकसित करने, बदलाव और अनिश्चितता के अनुकूल बनने, और भावनात्मक बुद्धिमत्ता तथा आत्म-जागरूकता का प्रदर्शन करने में भी सक्षम होंगे। हमें आशा है कि शिक्षार्थी इस पाठ्यक्रम को पूर्ण करने के बाद आधुनिक कार्यस्थल चुनौतियों और दबाव के बीच स्वयं को सफलता के लिए तैयार पायेंगे।

Summary
Course Status : Upcoming
Course Type :
Language for course content : Hindi
Duration : 12 weeks
Category :
  • Multidisciplinary
Credit Points : 4
Level : Undergraduate/Postgraduate
Start Date : 15 Jul 2025
End Date : 15 Nov 2025
Enrollment Ends : 15 Sep 2025
Exam Date :

Page Visits



Course layout

WeeksTopic
Week 01Workplace Skills and Entrepreneurial Mindset
(कार्यस्थल कौशल और उद्यमशील मानसिकता)
Week 02AI for Up-skilling and Assistance in Professional Life
(व्यावसायिक जीवन में कौशल-विकास और सहायता के लिए एआई)
Week 03Advanced Data Analysis and Visualization
(उन्नत डेटा विश्लेषण और दृश्यांकन)
Week 04Project and Resource Management
(परियोजना और संसाधन प्रबंध)
Week 05Professional Growth and Lifelong Learning
(व्यावसायिक विकास और आजीवन अधिगम)
Week 06Skills for Personal Financial Management
(व्यक्तिगत वित्तीय प्रबंधन के लिए कौशल)
Week 07Critical Thinking and Innovation
(आलोचनात्मक सोच और नवाचार)
Week 08Social Skills and Relationships
(सामाजिक कौशल और संबंध)
Week 09Global Citizenship and Cultural Awareness
(वैश्विक नागरिकता और सांस्कृतिक जागरूकता)
Week 10Environmental Awareness and Sensitivity
(पर्यावरणीय जागरूकता और संवेदनशीलता)
Week 11Health and Well-being
(स्वास्थ्य और कल्याण)
Week 12Spiritual and Emotional Intelligence
(आध्यात्मिक और भावनात्मक बुद्धिमत्ता)

Books and references

  1. Everything You Need to Know at Work: A Complete Manual of Workplace Skills by Ciara Woods, published by Prentice Hall, ISBN-13: 978-0273661634.

  2. Personality Development and Soft Skills by Barun K. Mitra, published by Oxford University Press.

  3. Business Communication by Shalini Kalia and Shailja Agrawal, published by Wiley India.

  4. Soft Skills – Enhancing Employability by M. S. Rao, published by I. K. International Publishing House.

  5. रोज़गार कौशल (Employability Skills), published by the National Skill Development Corporation (NSDC), Government of India.

  6. Curriculum and Guidelines for Life Skills (Jeevan Kaushal) 2.0, published by the University Grants Commission (UGC), New Delhi.

Instructor bio


Prof. Gagan Singh
M.Com., M.Phil. (Gold Medalist), Ph.D. (HPU Shimla)
Director, School of Management Studies & Commerce Programme Coordinator (Commerce), Uttarakhand Open University (UOU), Nainital since 2007.Expert in Accounting and Finance, with research interests in Public Sector Enterprises, Tourism, and ODL.Has worked on projects funded by World Bank, UGC, and MHRD. Course Coordinator for SWAYAM/SWAYAM Prabha. Member of CIQA & NAAC (UOU), Public Grievance Officer. Developed Self Learning Material (SLM) for UOU, IGNOU, MP Bhoj, and Guru Jambheshwar Univ. Published 50+ research papers; presented 18 at national/international conferences.


Dr. Jeetendra Pande
Professor, UOU, Haldwani
Expert in Cyber Security, Computer Science, and Distance Education.Developer of high-impact MOOCs on SWAYAM including “Introduction to Cyber Security” with 80,000+ learners from 58 countries.Recipient of 2 international fellowships and IGNOU’s Gold Medal for Innovation in ODL (2019). Authored books on Cyber Security and Digital Forensics. Holds patents in Germany and India. Principal Investigator of projects funded by the Commonwealth of Learning (Canada). Reviewer for SCOPUS/Web of Science-indexed journals.


Dr. Gopal Datt
Assistant Professor, School of Vocational Studies, UOU
Ph.D. in Computer Science with 8+ years of higher education experience.Expert in ICT in ODL, Vocational & Skill Development, Programming, and Software Engineering.Developed skill-based courses including Digital Marketing, Web Design, and Data Science. Course Coordinator for SWAYAM MOOCs on Entrepreneurship, Cyber Safety, Financial Inclusion, and Life Skills. Active in research funded by UCOST, CEMCA, and NIHE. Published 15+ papers in reputed journals (SCI, SSCI, Scopus, UGC CARE).


Dr. Megha Pant
Assistant Professor, Dept. of English & Foreign Languages, UOU
Ph.D. on marginalization in women’s writings from Uttarakhand.Research interests include Indian literature, women’s writing, translation studies, and gender studies.Published 10 papers, presented 11 at conferences, contributed 3 to proceedings.Recipient of Outstanding Teaching Excellence Award (Bhargava Foundation). Active in SWAYAM, promoting inclusive and engaging learning. Advocates collaborative academic innovation.

Course certificate

Exam Registration URL: Announcements will be made when the registration form is open for registrations.


The online registration form has to be filled, and the certification exam fee needs to be paid.


CRITERIA TO GET A CERTIFICATE


30 Marks will be allocated for Internal Assessment (Final Quiz- Mandatory) which will be available at the end of the course and 70 Marks will be allocated for end term proctored examination.


A  minimum of 40% passing marks (i.e. at-least 12 marks in Internal Assessment (Final Quiz- Mandatory) & 28 Marks in external proctored examination) will be required for being eligible for SWAYAM Certificate.


MHRD logo Swayam logo

DOWNLOAD APP

Goto google play store

FOLLOW US